کاهش دردهای مزمن دیابت با داروهای جدید

محققین گروه جدیدی از ترکیباتی را که در کاهش دردهای مزمن افراد دیابتی موثرند، شناسایی کردند. این کشف امیدهای جدیدی را برای کنترل دردهای مزمن در افراد دیابتی بوجود آورده است.

دکتر Inceoglu  می گوید: ما ابتدا به دنبال نوعی ترکیب ضد التهاب تنظیم کننده ی یک شاخه ی کلیدی از مسیرهای التهابی می گشتیم، این ترکیبات بصورت بسیار انتخابی از فعالیت یک آنزیم کلیدی بنام soluble epoxide hydrolaseممانعت می کنند. ممانعت از این آنزیم سبب متوقف شدن احساس درد می گردد.

محققین معتقدند: این گروه دارویی جدید از احساس درد ایجاد شده بوسیله ی تخریب عصب جلوگیری می کند. این تحقیق بروی مدلهای حیوانی انجام شده است و باید تحقیقات کلینیکی آن بروی انسان بزودی آغاز شود.

به گفته ی Inceoglu: هنوز بسیار زود است که این دسته ی دارویی جدید به عنوان داروهای ضد درد به بازار عرضه شود، زیرا برای ارزیابی تأثیرات وعوارض جانبی دارو توسط FDAحدود یک دهه زمان لازم است. اما از آنجائیکه امکان پذیر بودن این روش قطعی است اصلی ترین مانع برای حرکت به سمت کاربردهای کلینیکی آن برداشته شده است .

مطالعات بسیاری در مورد چگونگی ممانعت این آنزیم در پایین آوردن فشار خون و محافظت از کلیه ها انجام شده است.

Bruce Hammockمی گوید: داده های این تحقیق نشان می دهد که این دارو در کاهش دردهای نوروپاتی ایجاد شده توسط دیابت بسیار موثرتر از تمام داروهایی است که در حال حاضر برای دردهای نوروپاتی تجویز می شوند. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که در سراسر دنیا بیش از 346 میلیون نفراز دیابت رنج می برند . بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها 25.8میلیون نفر در آمریکا (8.3%)به دیابت مبتلا هستند و تا سال 2050 از هر سه نفر بالغ یک نفر به دیابت مبتلا خواهد شد.

 در این تحقیقات ، دانشمندان به بررسی دردهای مزمن در افراد مبتلا به دیابت نوع یک پرداختند . در دیابت نوع یک ، تولید انسولین در بدن بر خلاف دیابت نوع 2 متوقف می شود. در دیابت نوع 2 سلولها قادر به استفاده از انسولین تولید شده توسط بدن نیستند.

داروهای فعلی قادربه کنترل صحیح دردهای مزمن ایجاد شده توسط تخریب عصب نمی باشند.

گروه تحقیقاتی دکتر Hammockرده ی دارویی جدیدی از ترکیبات شیمیایی را که می توانند این وضعیت را تغییر دهند، شناسایی کردند . این ترکیبات با کمک به ایجاد سیگنال های طبیعی تولید شده توسط بدن سبب کاهش التهاب و درد می شوند. بکارگیری داروهای خود بدن، مسیر بسیار خوب و ایمنی برای تولید دارو است.

دکتر Inceogluمی گوید: تقریباً نیمی از بیماران دیابتی از نوروپاتی رنج می برند این بیماری با پیشرفت دیابت ، وخیم تر می شود . این ترکیبات جدید درد را بدون عوارض جانبی از بین می برند.

دکتر Hammockمی گوید: داروهای جدید بطور موثری در درمان دردهای شدید موثرند و تحقیقات روش جدید برای کاهش درد را تایید کرده است .استفاده از داروهای جدید هیچ یک از تأثیرات سوء جانبی مواد مسکن و anti- depressantsرا ندارد.

نتایج این تحقیقات در مجله ی the proceedings of  National Academy of sciences  به چاپ رسید.

منبع: www.medicaldaily.com